In alle trainingen die we verzorgen sturen we cursisten van tevoren literatuur op.
We vragen ze om deze vόόr de start van de training te bestuderen. De uitnodiging bevat een
leeswijzer met vragen die ze na lezing moeten kunnen beantwoorden. Waarom?

Hoewel het lezen van de literatuur de nodige tijd kost, betaalt die investering zich terug in het
rendement dat cursisten uit de training halen. Tijdens de training wordt de theorie namelijk
slechts kort opgefrist. Zo beklijft de theorie niet alleen beter, maar zo kan de training ook
maximaal worden benut voor oefenen van vaardigheden.

“Van wat men één keer hoort of leest, onthoudt men slechts 3%”

Onze aanpak is anders dan bij de meeste andere cursusbureaus. Deze behandelen de theorie
tijdens de training en reiken aan het einde van de training de literatuur uit met het verzoek thuis
nog eens alles door te lezen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 10 dit ook doet. De andere
9 denken: “Ik weet het nu al: de docent heeft me alles in hoofdlijnen al verteld.” Een misvatting,
want van wat men één keer hoort of leest, onthoudt men slechts 3%!

“Uitleggen is de allerbeste manier om iets blijvend in het geheugen op te slaan”

Terwijl men 30% onthoudt als men eerst leest en dit daarna in de training opfrist. Met het laatste
beginnen we steevast de training. Bij aanvang vragen we de cursisten duo’s te vormen en aan de
hand van vaste vragen elkaar de basistheorie uit te leggen. Dat doen we omdat iets uitleggen de
allerbeste manier is om iets blijvend in het geheugen op te slaan.
Als de theorie tijdens de training wordt aangeboden, zal de cursist weliswaar het idee hebben
veel te hebben geleerd, maar hij krijgt dan zoveel nieuwe informatie dat hij het meeste snel
vergeet.

Over literatuur gesproken: ben je benieuwd welke boeken er worden uitgegeven door TRED
uitgeverij van Huub Buijssen? Klik hier.