De afgelopen 25 jaar hebben we de vraag wel honderden keren gehad: waarom werken jullie in trainingen bijna nooit met acteurs, maar kiezen jullie voor
demonstratievideo’s?
Steun is de buffer in de verwerking van ingrijpende gebeurtenissen, tonen talloze
onderzoeken aan. De nieuwste richtlijnen uit 2023 laten er dan ook geen twijfel over
bestaan: goede opvang op de werkvloer voorkomt verzuim en verloop. Niet alleen het
bedrijfsopvangteam, maar ook de directe collega’s en leidinggevende zijn hierbij van
cruciaal belang. Maar wat kun je doen en zeggen, en wat beter niet, om een getroffen
collega te ondersteunen?
“Direct na een incident is het belangrijk de behoefte van de getroffen collega te peilen”
“Tsja, dit hoort nu eenmaal bij het werk.” “Maar je weet toch dat je nooit in je eentje naar die
cliënt moet gaan?” “Als je hier al zoveel last van hebt, ben je dan wel geschikt voor het vak?” Dit
is zomaar een greep uit de reacties op de werkvloer als een collega een heftig incident
meemaakt. Meestal zijn het goedbedoelde reacties die voortkomen uit het eigen ongemak,
maar voor de getroffene voelt het als zout in de wond strooien.
Wat kun je dan wél zeggen om een collega te ondersteunen? Direct na een incident is het
belangrijk de behoefte van de getroffen medewerker te peilen. Sluit hier (waar mogelijk) op aan.
Is de collega niet in meer staat om de dienst af te maken? Kijk dan of je samen met de
leidinggevende vervanging en vervoer naar huis kunt regelen. Als de collega over de gebeurtenis
wil praten, luister dan vooral. Zo kan de getroffene zelf bepalen hoeveel deze kwijt wil. En een
stilte zegt soms meer dan duizend woorden.
“Vooral de leidinggevende mag geen steken laten vallen”
Ook in de periode na het incident is het van belang aandacht te blijven hebben voor de getroffen
collega. Vooral de leidinggevende mag hier geen steken laten vallen. “Ik ben er voor de
organisatie,” redeneert de getroffene, “en nu heb ik zelf iets meegemaakt. Dus wil ik dat de
organisatie er voor mij is.” De werknemer ziet de leidinggevende als de verpersoonlijking van de
organisatie. Wat zij zeggen of doen, is dus bepalend voor hoe gesteund de collega zich voelt
(zelfs bepalender dan de steun vanuit familie en vrienden, de collega’s, en het
bedrijfsopvangteam). Daarom verzorgen wij ook geregeld eendaagse trainingen over
traumaopvang speciaal voor leidinggevenden. Klik hier voor meer informatie over deze
training.
In onze trainingen over traumaopvang ontvangen cursisten standaard een setje posters met de
belangrijkste do’s en dont’s van opvang en ondersteuning. Deze kunnen zij ophangen op
plekken waar hulpverleners bij elkaar komen. De posters hebben dezelfde functie als een
brandblusapparaat: in een noodsituatie fungeren als geheugensteun bij het bieden van opvang.
Goed om te weten: de posters zijn onlangs aangepast volgens de laatste onderzoeken en
richtlijnen over traumaopvang. Wil je deze nieuwe posters voor jouw organisatie? Bestel ze hier.
Kosten: € 9,91 respectievelijk € 8,86 excl. 9% btw.
De nieuwe richtlijnen 2023 zijn gratis te downloaden via deze link.
Bovenstaande foto is van Freepik.