
Lesje geleerd? Indringende ervaringsverhalen van leraren
Auteur: Huub Buijssen
‘Wanneer ik me uitkleed zie ik tot mijn verbijstering dat ik steekwonden heb in mijn buik. Tot wel een paar centimeter diep. Ze bloeden niet, maar er is wel een forse bloeduitstorting. Ik ben gestoken, maar heb er helemaal geen erg in gehad! Eén van de getuigen heeft een schroevendraaier gezien, daar moet het mee gebeurd zijn, schiet me nu te binnen.’
Leerkrachten en ander onderwijspersoneel worden steeds vaker geconfronteerd met geweld door leerlingen of hun ouders. Lesje geleerd? beschrijft de nasleep van dergelijke agressie-incidenten. Het begint met zes ervaringsverhalen van leerkrachten die het slachtoffer werden van agressie. Het lezen van deze praktijkverhalen kan voor degeen die iets dergelijks overkomt een vorm van zelfhulp zijn: behalve herkenning kan men er een hoop aan ontlenen en er eerder gemaakte fouten door vermijden.
In het theoretische deel worden de thema’s agressie, psychotrauma en opvang beschreven. Naast mogelijkheden en tips voor zelfhulp en collegiale opvang wordt beschreven wat de schoolleiding kan doen om de nare gevolgen van agressie-incidenten zoveel mogelijk te beperken.
- Paperback
- 9789057499630
- Elsevier, 2004
- 127 blz.