De afgelopen 25 jaar hebben we de vraag wel honderden keren gehad: waarom werken jullie in trainingen bijna nooit met acteurs, maar kiezen jullie voor
demonstratievideo’s?

Doorgaans blijkt uit evaluaties aan het einde van een training dat cursisten heel tevreden zijn
als er met acteurs wordt gewerkt. Tegelijkertijd komt uit onderzoek naar voren dat
tevredenheid geen verband heeft met rendement of leerresultaat! Sterker nog, bij het werken
met trainingsacteurs is er vaak zelfs een negatief rendement! Dat heeft te maken met de
werking van ons geheugen. Wat is er aan de hand? Lees meer…

“Demonstratievideo’s versnellen het leerproces enorm.”

In trainingen met acteurs gaat het meestal zo. De docent legt eerst de theorie uit en vertelt
vervolgens hoe een bepaalde vaardigheid uit te voeren: “Nu je weet wat er nodig is, mogen
jullie oefenen. Naast me staat een acteur die een getraumatiseerde medewerker speelt (of
een klant die heel boos is). Wie van jullie biedt zich aan om nu de vaardigheid te oefenen die
in deze cursus centraal staat? De eerste vrijwilliger die zich aanbiedt, oefent.
Uiteraard maakt deze fouten. Na de oefening worden de fouten nabesproken. Dan mag een
tweede cursist dezelfde oefening doen en proberen het beter te doen. Stel dat de vierde of
vijfde cursist de oefening foutloos doet, hebben de cursisten met zijn allen dan van de fouten
geleerd?

“Een eigenaardigheid van het geheugen is dat het alle eerste keren heel goed onthoudt”

Helaas! Als een cursist een paar weken later de getrainde vaardigheid in de praktijk brengt,
blijkt het gezegde ‘leren van je fouten’ niet op te gaan. De kans is heel groot dat hij dezelfde
fouten maakt als de collega-cursist maakte bij de eerste plenaire oefening met de acteur. Ja,
ondanks dat deze fouten meteen door de docent werden besproken én gecorrigeerd. Een
eigenaardigheid van het geheugen is namelijk dat het alle eerste keren heel goed onthoudt
(in het Engels ook wel het primacy-effect genoemd). Daarom herinner je je eerste werkdag
nog zo goed, en niet je tweede werkdag. Idem de eerste keer dat je je partner ontmoette,
enzovoorts.
Om deze reden werken wij in trainingen met demonstratievideo’s, waarin eerst getoond
wordt hoe het moet. Zo hebben we voor alle onderdelen van een individueel opvanggesprek
een of meerdere demonstratievideo’s. In januari 2024 hebben wij ook voor de trainingen over
groepsopvang demonstratievideo’s opgenomen. Na het goede voorbeeld te hebben gezien,
mogen de cursisten gaan oefenen. Dit versnelt het leerproces enorm. Wij mensen leren van
kinds af aan door na te apen. Zo na-apen vergroot ook de kans dat de informatie beklijft.

Interesse in een bijscholingscursus over groepsopvang? Klik hier.
Voor een overzicht van alle 50+ bijscholingsthema’s en het aanvragen van een
bijscholingsdag, klik hier.