TRAINING
Traumaopvang voor leidinggevenden
Tevredenheid over opvang wordt het meest (!) bepaald door de opstelling van de leidinggevende van de getroffen collega. Leidinggevenden leren in deze training hoe een medewerker op te vangen, en welke taken en verantwoordelijkheden ze hebben ten aanzien van traumaopvang.
Voor wie?
Leidinggevenden en hoger management van organisaties waar medewerkers op de werkvloer te maken kunnen krijgen met traumatische of overweldigende ervaringen. Denk bijvoorbeeld aan organisaties in zorg en welzijn, penitentiaire inrichtingen, RIBW, huisartsenposten, handhaving, onderwijs, ministeries en gemeenten, klantenservice en detailhandel.
Doelen
- Je weet wat je taken en verantwoordelijkheden als leidinggevende zijn betreffende opvang van een medewerker.
- Je bent in staat om een medewerker die een traumatische ervaring heeft meegemaakt op te vangen.
- Je kunt benoemen welke signalen een reden zijn om een medewerker na een traumatische ervaring door te verwijzen.
Inhoud
- Kenmerken van psychotrauma
- Medewerker na een traumatische ervaring leren op te vangen
- Signaleren wanneer er sprake is van verstoorde verwerking
- Medewerker bij verstoorde verwerking door te verwijzen
- Mogelijke oorzaken van psychotrauma
- Hoe verloopt normale verwerking en welke fases zijn erin te onderscheiden?
- Taken en verantwoordelijkheden van een leidinggevende ten aanzien van opvang
- Wanneer is er sprake van verstoorde verwerking, met name Posttraumatische Stressstoornis (PTSS)?
- Wie loopt extra risico voor gestagneerde of verstoorde verwerking?
- Vaardigheidstraining in eerst opvang van een medewerker
- Grenzen en beperkingen van opvang en wanneer doorverwijzen
Werkwijze
- De deelnemers krijgen van tevoren literatuur opgestuurd die ze met behulp van een leeswijzer goed dienen te bestuderen. Aan de hand van een opdracht zullen tijdens de training de hoofdzaken van de literatuur worden opgefrist.
- Het accent in de training ligt op de taken en verantwoordelijkheden van leidinggevende ten aanzien van opvang medewerker en op het oefenen van eerste opvanggesprek van medewerker. Voordat de deelnemers zelf gaan oefenen krijgen ze telkens een video te zien waarin het opvanggesprek wordt gedemonstreerd.Onderzoek heeft aangetoond dat deze werkwijze (eerst zien hoe het moet en dan pas oefenen) het leerproces enorm versnelt en ze tevens de kans fors vergroot dat informatie beklijft.
Tijdinvestering
- De cursus telt 2 dagdelen van elk 3 uur, totaal 1 dag. De totale tijdsinvestering is dus 6 uur.
Daar komen nog 5 uur bij aan voorbereiding op de cursusdag:- De cursist ontvangt tenminste twee weken voor aanvang van de training het cursusboek dat ze bestuderend moeten lezen aan de hand van een leeswijzer.
Leesduur ca. 5 uur. (Cursisten merken steeds op dat het boek heel vlot en prettig leest. Het is dus geen saai leerboek.)
- De cursist ontvangt tenminste twee weken voor aanvang van de training het cursusboek dat ze bestuderend moeten lezen aan de hand van een leeswijzer.
Cursusmateriaal
- Cursusboek: Collegiale ondersteuning en peer support: Een praktische gids voor professionals in zorg en welzijn door Huub Buijssen, met medewerking van Anja Buijssen-Vermelis en Ilana Buijssen (TRED, 2020)
- De cursusmap
- Posters wel en niet doen om collega na overweldigende ervaring te steunen
- Geheugensteun opvang voor leidinggevenden
Praktische informatie
Voorwaarden
Vereist beginniveau: HBO
Niveau cursus
HBO
Duur
2 dagdelen van elk 3 uur | totaal 6 uur (1 dag, excl. voorbereidingstijd)
Locatie
Incompany | Bij uw bedrijf op locatie (deze training wordt altijd incompany gegeven)
Aantal deelnemers
Maximaal 10 personen
Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd voor verpleegkundigen en verzorgenden (Kwaliteitsregister V&V) en maatschappelijk werkers (Registerplein). Wilt u meer informatie over accreditatie? Neemt u dan hier contact met ons op.
Kosten
Vraag via onderstaand formulier vrijblijvend een offerte aan.